Влучити в колір? Немає проблем!

Пам’ятаєте, що буває, коли лікар просить нас зробити коронку кольору А1 і ми робимо її саме A1? Вся річ у тім, що стоматологи використовують традиційні різноколірки, які монохромні і слабо корелюють з реальністю. Усе через те, що їм доки не запропонували нічого кращого.

Одна з перших речей, які технік повинен враховувати при відтворенні відтінку реставрації, – це «внутрішній» колір, тобто колір препарованої кукси. Особливо важливо при цьому звертати увагу на такі фактори, як темний колір кукси чи наявність вкладки. Без цієї інформації не можна досягнути правильного відтінку реставрації просто тому, що ми не знатимемо точно, що і як повинні замаскувати. Приміром, колір кукси після препарування може бути неоднаковим у ділянці ясен і ріжучого краю, що має на увазі застосування різних методик нашарування для кожної з ділянок коронки.

Повернемося до винесеного в підзаголовок пасажу про коронку кольору «просто А1». Як ви вважаєте, після цементування в порожнині рота така коронка буде добре поєднуватися з природними зубами? За моїм досвідом у більшості випадків це не так.

Проблема в різноколірках, що використовуються лікарями-стоматологами. Якщо узяти колірний шаблон завтовшки 5 мм з композитного матеріалу і коронку з відглазурованої кераміки, вони не співпадатимуть за кольором.

Це неможливо, бо використані різні матеріали. Крім того, дотримання інструкції «просто коронка A1» – гарантія того, що реставрація виглядатиме неприродно. Я досліджував це питання впродовж двох років, ретельно фіксуючи відтінки реставрацій пацієнтів, і дійшов певних висновків, які дозволили мені розробити «комунікаційну систему» (набір колірних шаблонів у вигляді фото), яку я тепер використовую щодня. Спершу мені довелося виготовити 150 цирконієвих реставрацій, кожна з яких відрізнялася від інших, і уважно їх вивчити. Потім їх треба було структурувати по категоріях і сфотографувати. Далі вони були перетворені на шаблони, застосування яких описане в цій статті.

Рішення, запропоноване автором

При визначенні відтінку реставрації я орієнтуюся на колір сусідніх зубів пацієнта. Що робити, якщо його не можна відтворити за допомогою єдиної маси GC Initial IQ Lustre Pastes? Очевидно, що в такій ситуації необхідно змішати декілька відтінків і спробувати отримати саме той, який відповідає кольору зубів пацієнта. Цілком можливо, що для отримання того результату, який найкраще імітуватиме потрібний відтінок, доведеться трохи експериментувати. А як щодо текстури поверхні? Вона також безпосередньо залежить від внутрішнього кольору коронки, який необхідно розглядати як важливу складову кінцевого результату. Тому я завжди приділяю цьому моменту пильну увагу і фіксую отриманий результат.

Але, перш ніж почати роботу, необхідно виконати певні кроки, об’єднавши матеріали, на які я можу покластися, і інструменти, які дозволять утілити задумане на практиці. Після цього я можу упевнено починати роботу з відтворення ситуації, яку я спостерігаю в порожнині рота пацієнта. Таким чином, моя формула успіху виглядає приблизно так: Досвід + хороший інструментарій (маси GC Initial IQ Lustre Pastes, колірні шаблони) = відмінний результат з погляду відтворення кольору.

Клінічний випадок № 1

Спочатку ми повинні визначити відтінок кукси зуба 21, у даному випадку це вкладка (мал. 1).

Мал. 1. Початкова ситуація. Визначення кольору кукси (у даному випадку вкладки) зуба за допомогою шаблону Simple Enamel and Prep Color Guide
Мал. 1. Початкова ситуація. Визначення кольору кукси (у даному випадку вкладки) зуба за допомогою шаблону Simple Enamel and Prep Color Guide

Використання моєї системи колірних шаблонів Simple Enamel and Prep Color Guide спрощує процес визначення кольору, даючи на виході результат, який потім можна використовувати в роботі.

Далі, використовуючи шкалу Chair Side Shade Selection Guide, я визначаю параметри горизонтальних ліній фронтальних зубів (мал. 2).

Мал. 2. Наступний крок – визначення ступеню прозорості за допомогою LSK Chair Side Shade Selection Guide
Мал. 2. Наступний крок – визначення ступеню прозорості за допомогою LSK Chair Side Shade Selection Guide

У даному випадку найбільшу відповідність забезпечує зразок AH-1 (White Band plus Mamelon). Потім визначаємо, які три GC Initial IQ Lustre Pastes потрібно скомбінувати для цього пацієнта (мал. 3), а потім ретельно їх змішуємо до отримання однорідної маси (мал. 4, 5), після чого використовуємо отриманий склад як внутрішній колір.

Мал. 3. Для досягнення необхідного внутрішнього кольору реставрації змішується декілька мас GC Initial IQ Lustre Pastes
Мал. 3. Для досягнення необхідного внутрішнього кольору реставрації змішується декілька мас GC Initial IQ Lustre Pastes
Мал. 4. Для досягнення необхідного внутрішнього кольору реставрації змішується декілька мас GC Initial IQ Lustre Pastes
Мал. 4. Для досягнення необхідного внутрішнього кольору реставрації змішується декілька мас GC Initial IQ Lustre Pastes
Мал. 5. Для досягнення необхідного внутрішнього кольору реставрації змішується декілька мас GC Initial IQ Lustre Pastes
Мал. 5. Для досягнення необхідного внутрішнього кольору реставрації змішується декілька мас GC Initial IQ Lustre Pastes

Наступним шаром наноситься прозора маса для досягнення ефекту опалесценції (мал. 6).

Мал. 6. Створюємо ефект опалесценції в приясенній ділянці
Мал. 6. Створюємо ефект опалесценції в приясенній ділянці

А потім формується колір (chroma) при ясенної ділянки (мал. 7).

Мал. 7. Створюємо ефект опалесценції в приясенній ділянці, а потім формуємо потрібний колір (chroma)
Мал. 7. Створюємо ефект опалесценції в приясенній ділянці, а потім формуємо потрібний колір (chroma)

Ковпачок спікається в пічці при температурі 780°С (мал. 8) і встановлюється на моделі (мал. 9).

Мал. 8. Ковпачок спікається при 780°C
Мал. 8. Ковпачок спікається при 780°C
Мал. 9. Ковпачок спікається при 780°C і встановлюється на моделі
Мал. 9. Ковпачок спікається при 780°C і встановлюється на моделі

Далі наноситься керамічна маса GC Initial ZR (мал. 10), після чого за допомогою маркера формується морфологія зуба і задається тонка текстура поверхні (мал. 11).

Мал. 10. Нашаровуємо на ковпачок керамічну масу GC Initial ZR
Мал. 10. Нашаровуємо на ковпачок керамічну масу GC Initial ZR
Мал. 11. Використовуючи маркер, задаємо морфологію зуба і формуємо тонку текстуру поверхні
Мал. 11. Використовуючи маркер, задаємо морфологію зуба і формуємо тонку текстуру поверхні

Вигляд збоку на готову реставрацію в порожнині рота (мал. 12) демонструє гармонію кольору. Фронтальний вигляд зі встановленим ретрактором, наведений на мал. 13, дає повне уявлення про те, як вдало інтегрується реставрація, виготовлена із застосуванням техніки пошарового нанесення керамічних мас.

Мал. 12. Бічний вигляд готової коронки, зафіксованої в порожнині рота, демонструє повну кольорову гармонію
Мал. 12. Бічний вигляд готової коронки, зафіксованої в порожнині рота, демонструє повну кольорову гармонію
Мал. 13. Фронтальний вигляд готової коронки, зафіксованої в порожнині рота, демонструє повну кольорову гармонію
Мал. 13. Фронтальний вигляд готової коронки, зафіксованої в порожнині рота, демонструє повну кольорову гармонію

Клінічний випадок № 2

На мал. 14 наведена початкова ситуація: пацієнту, завзятому курцеві, незабаром буде проведене препарування зуба 42 під коронку. Для того, щоб врахувати внутрішній колір, я від руки намалював карту відтінків у ділянці ріжучого краю. Це навело мене на думку, що наші методи пошарового нанесення кераміки можна порівняти зі структурою, яку ми спостерігаємо при розрізанні червоної цибулини (мал. 15).

Мал. 14. Ситуація до препарування зуба 42
Мал. 14. Ситуація до препарування зуба 42
Мал. 15. Розрізана цибулина демонструє ефекти, схожі з пошаровим нанесенням кераміки
Мал. 15. Розрізана цибулина демонструє ефекти, схожі з пошаровим нанесенням кераміки

Паління призвело до того, що в ділянці оклюзії у фронтальному відділі є інтенсивне забарвлення помаранчево-коричневого кольору (мал. 16),

Мал. 16. Ефект фарбування виник через інтенсивне паління
Мал. 16. Ефект фарбування виник через інтенсивне паління

яке за допомогою шкали Chair Side Shade Selec tion Guide визначається як AIS, – 2 – Orange (мал. 17).

Мал. 17. Інтенсивне забарвлення помаранчево-коричневого кольору за допомогою шкали Chair Side Shade Selection Guide визначається як AIS – 2 – Orange
Мал. 17. Інтенсивне забарвлення помаранчево-коричневого кольору за допомогою шкали Chair Side Shade Selection Guide визначається як AIS – 2 – Orange

Дослідження кольору кукси з використанням Simple Enamel and Prep Color Guide демонструє, що він має бути яскравим на усьому протязі за винятком приясенної зони (мал. 18).

Мал. 18. Дослідження кольору кукси з використанням Simple Enamel and Prep Color Guide
Мал. 18. Дослідження кольору кукси з використанням Simple Enamel and Prep Color Guide

Зображення колірної шкали LSK Simple Enamel Guide наведене на мал. 19.

Мал. 19. Колірна шкала Simple Enamel and Prep Color Guide
Мал. 19. Колірна шкала Simple Enamel and Prep Color Guide

У даному випадку технологія використання GC Initial IQ Lustre Pastes дещо відрізняється від показаної в першому випадку (мал. 20), проте для досягнення необхідного ефекту знадобиться змішати декілька кольорів.

Мал. 20. У даному випадку підхід до використання мас GC Initial IQ Lustre Pastes дещо іншій, але результатом все одно стане «попадання в колір»
Мал. 20. У даному випадку підхід до використання мас GC Initial IQ Lustre Pastes дещо іншій, але результатом все одно стане «попадання в колір»

На мал. 21 реставрація на моделі чекає проведення остаточної індивідуалізації, зокрема нанесення барвника GC Initial Invivo (відтінок brown/orange) для надання ділянці оклюзії визначеного раніше коричнево-помаранчевого тону (мал. 22).

Мал. 21. У даному випадку підхід до використання мас GC Initial IQ Lustre Pastes дещо іншій, але результатом все одно стане «попадання в колір»
Мал. 21. У даному випадку підхід до використання мас GC Initial IQ Lustre Pastes дещо іншій, але результатом все одно стане «попадання в колір»
Мал. 22. Наноситься барвник GC Initial Invivo (відтінок brown/orange), і проводиться перше спікання
Мал. 22. Наноситься барвник GC Initial Invivo (відтінок brown/orange), і проводиться перше спікання

Після первинного спікання формуємо текстуру поверхні і працюємо з ділянкою мамелонів (мал. 23).

Мал. 23. Наноситься барвник GC Initial Invivo (відтінок brown/orange), і проводиться перше спікання. Потім за допомогою маркера задається морфологія зуба і текстура поверхні
Мал. 23. Наноситься барвник GC Initial Invivo (відтінок brown/orange), і проводиться перше спікання. Потім за допомогою маркера задається морфологія зуба і текстура поверхні

На мал. 24 показана готова коронка, сфотографована на дзеркалі, а на мал. 25 наведений вигляд коронки в порожнині рота з боку оклюзії.

Мал. 24. Готова коронка, сфотографована на дзеркалі
Мал. 24. Готова коронка, сфотографована на дзеркалі
Мал. 25. Коронка зафіксована в порожнині рота. Спостерігається повна кольорова інтеграція, зокрема в ділянці ріжучого краю
Мал. 25. Коронка зафіксована в порожнині рота. Спостерігається повна кольорова інтеграція, зокрема в ділянці ріжучого краю

На останньому знімку, виконаному з ретрактором (мал. 26), можна бачити реставрацію, зафіксовану в порожнині рота.

Мал. 26. Коронка зафіксована в порожнині рота. Спостерігається повна кольорова інтеграція
Мал. 26. Коронка зафіксована в порожнині рота. Спостерігається повна кольорова інтеграція

Висновок

Після ретельної фіксації результатів своїх експериментів при роботі з кольором я усвідомив, що, застосовуючи хороші матеріали і правильні інструменти, я можу створювати такі реставрації, які з гордістю можу називати своїми. Вони – мій торговий знак, і коли я бачу їх у порожнині рота пацієнтів, я щасливий, що вони виглядають природно. Свого часу усі говорили, що Форд не зможе створити складальну лінію для виробництва автомобілів. Але він це зробив. Чому, у свою чергу, ми так само не можемо зламати формулу створення реставрацій, що склалася? Можемо – використовуючи правильний інструментарій!

Автор: Люк С. Канг, сертифікований зубний технік, директор лабораторії зубного протезування LSK121

Попередня стаття

Виготовлення металокерамічного мостовидного протеза з використанням опалових мас

Опалова маса Kulzer Heraceram Opal Incisal Опалові маси необхідні для індивідуалізації (акцентування певних особливостей) окремих ділянок ... Читати далі

Наступна стаття

Металокераміка і рожева естетика

Жінка, 40 років. Генералізований пародонтит на тлі непоганої гігієни. У принципі показання до видалення всіх зубів. Але що робити далі ... Читати далі

Файли для скачування

Назва файлу Опис Розмір файлу
pdf Влучити в колір Оригінальна авторська методика точного визначення кольору природних зубів з подальшим перенесенням у керамічні реставрації
616 КБ