Питання про те, чи повернеться пацієнтка за постійними коронками, щоб замінити ними тимчасові конструкції, згадане в одному з попередніх дописів, зовсім не жарт, а відображає сумні реалії, з якими повсякчасно стикаються українські стоматологи. Якщо висловити одним реченням, одним висловом, що добре запам’ятовується, ставлення більшості українців до стану власних зубів, то найкраще для цієї мети підійде наступне, так би мовити, гасло:
«Не болить – значить добре!».
Багатьом відомо, що біль – це сигнал про те, що з вашим зубом (зубами) не все гаразд. Проте відсутність болю зовсім не гарантує, що у вас з зубом (зубами) усе добре. От чому лікарі-стоматологи наголошують про необхідність проведення профілактичних оглядів.
Бажано проводити їх двічі на рік, а разом з оглядом, при потребі, проводити професійну чистку зубів від зубного каменю, який часто стає причиною карієсу та подальших ускладнень зубощелепного апарату. Проте таке чищення не безплатне, тому люди зазвичай ігнорують його, звертаючись до стоматолога лише в тому випадку, коли зуб (зуби) болем (часто нестерпним) дають про себе знати. Це саме стосується не тільки зубів, але й організму в цілому. А кошти, зекономлені на профілактичних оглядах, не зможуть покрити подальшого лікування – так люди на власному досвіді переконуються в достовірності принципу:
«Скупий платить двічі».
Проте бажання зекономити на власному здоров’ї проявляється не тільки в ігноруванні проходження профілактичних оглядів, але й у ситуації, згаданій на початку допису: А чи повернеться пацієнтка?
У композита, з якого були виготовлені ці тимчасові коронки є один недолік – він не достатньо міцний, що звісно не є критичним для тимчасових конструкцій, термін користування якими обмежується 2-3 тижнями, максимум 2-3 місяцями. Хоча звісно, людина може користуватися цим протезом і значно довший період часу, вимірюваний навіть роками. З таким можна стикнутися в стоматологічній практиці, як і з тим фактом, що люди часто не приходять змінити тимчасові зубні протези вже на виготовлені постійні, як це було напередодні домовлено з лікарем-стоматологом.
Це не повага: не повага до лікаря-стоматолога, не повага до зубного техніка, який виготовляв постійний зубний протез, не повага пацієнта до себе самого. Звісно, з часом пацієнтові доведеться звернутися за заміною тимчасових конструкцій на постійні, цілком можливо – до того самого стоматолога, проте це вже буде зовсім інша історія…
Що і варто було б додати до цього, так це те, що коли ми намагаємося обманути іншу людину, ми передусім обманюємо самих себе.